
Kola laat zien dat hij karakter heeft.
Met een alert houding en heel veel plezier weten we mensen mee te slepen voor het goede doel. Bij fritz-kola worden woorden ook in daden omgezet.
stapte rechts uit.
We maken ruimte voor tolerantie en zetten ons krachtig in tegen haat, opruiing en uitsluiting. Daarom steunen we organisaties als EXIT Deutschland en Laut gegen Nazis bij hun strijd tegen rechts-extremisme. Met de ‘no hate’-collectie hebben we in 2021 bijvoorbeeld, samen met recolution en FC St. Pauli, 20.000 € aan donaties ingezameld voor EXIT Deutschland.
Het is goed om gebruik te maken van de keuze als je die hebt.
De democratie heeft het niet gemakkelijk. Ze wordt keer op keer bedreigd. Door degenen die willen dat er geen keuze meer is. Door degenen die vijandig staan tegenover alles wat onbekend is. Door degenen die muren bouwen en grenzen sluiten. Daarom hebben we bij de Bondsdagverkiezingen van 2021 met de campagne „Manipuleer de verkiezingen“ jonge mensen opgeroepen om te gaan stemmen. Ook voor de Europese verkiezingen van 2019 hebben we ons logo aangepast en met een speciaal etiket op onze flessen aandacht gevraagd voor de verkiezingen.
We steunen onze Kola-medewerkers.
We hechten veel waarde aan plekken waar mensen samenkomen, feesten vieren en zich inzetten voor het goede. Want het goede kan ook feestvieren. Daarom werken we samen met tal van organisatoren en festivals, clubs zoals FC St. Pauli, en verenigingen zoals de Clubcommission Berlin e. v..
voor meer diversiteit binnen de eigen gelederen.
Onze medewerkers, de ‘Fritzen’, zijn een bonte groep, een beetje gek en vormen het hart van onze organisatie. We willen nog diverser worden. Daarom hebben we een eigen Diversity & Inclusion-team opgericht en het Diversiteitscharter ondertekend. Momenteel houdt het team zich vooral bezig met de thema’s geslacht, seksuele geaardheid en afkomst van onze medewerkers. Kom eens langs.
Kola beschermt het milieu.
We gaan de grootste uitdaging van onze tijd niet uit de weg: om de planeet te redden, beginnen we het liefst bij onszelf.
Regionale productie betekent korte transportafstanden en lage emissies.
We hebben onze dierbaren graag dicht bij ons, dus produceren we regionaal en op een manier die zuinig omgaat met hulpbronnen – dat is tegelijkertijd goed voor het milieu. Onze leveranciers van verpakkingsmateriaal zijn voor 100 % in Duitsland gevestigd. En met onze 0,33- en 0,5-liter-poolflessen verkorten we bovendien de transportafstanden, omdat deze ook door andere fabrikanten worden gebruikt. Zo werken wij niet.
duurzame reclamematerialen.
Onze interne richtlijn voor promotiemateriaal zet de toon, die met een update in 2021 nog strenger is geworden: het promotiemateriaal moet duurzaam, milieuvriendelijk en recyclebaar zijn. Tegen 2025 willen we dat meer dan 95 % van ons promotiemateriaal duurzaam is.
maatstaf: wij verbinden ons aan de 1,5°-klimaatdoelstelling van de VN.
Als het erop aankomt, vertrouwen we op de wetenschap: sinds 2019 berekenen we onze broeikasgasemissies in CO₂-equivalenten (CO₂e). In 2021 hebben we ons aangesloten bij het Science Based Targets Initiative en ons daarmee verbonden aan de 1,5°-doelstelling van de Verenigde Naties. Dat betekent voor ons: we berekenen met behulp van een klimaatimpactmodel onze klimaateffecten, stellen wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen vast om onze uitstoot te verminderen en kunnen zo klimaatbewuste zakelijke beslissingen nemen. Onze doelstellingen
- Tegen 2030: vermindering van de Scope 1- en 2-emissies met 46 % (ten opzichte van 2019), meting en vermindering van de Scope 3-emissies
- Tegen 2025: 100 % duurzame mobiliteit voor de fritzen (e-mobiliteit, openbaar vervoer/langeafstandsvervoer, fiets)
- Tegen 2025: vermindering van het water-, warmte- en stroomverbruik per fles met 20 %
- Tegen 2025: verhoging van het aandeel van biologisch gecertificeerde grondstoffen (exclusief suiker) tot 90 %
Kola zet zich in.
Goed is wie voor anderen zorgt. Goed is wie anderen erbij betrekt. Goed is wie aandachtig en open blijft.
every bottle helps.
Meer dan 1 miljoen mensen in Duitsland verzamelen lege statiegeldflessen om wat bij te verdienen. Daarbij wagen velen de vernederende en gevaarlijke stap om in de vuilnisbak te graven. Het initiatief „Pfand gehört daneben“, opgericht door Matthias (Matze) Seeba-Gomille en tegenwoordig voortgezet door fritz-kola, roept op om lege statiegeldflessen naast de vuilnisbakken te zetten in plaats van ze erin te gooien. Voor de mensen die ze verzamelen, voor het milieu, waarvan de hulpbronnen schaars zijn, en ook voor het herbruiksysteem, waarin de flessen weer nodig zijn. Met „every bottle helps“ vestigen we de aandacht op de levensrealiteit van mensen die statiegeldflessen verzamelen en versterken zo hun stem in de samenleving. Samen met ngo’s, stichtingen en andere ondersteuners voeren we verschillende acties uit die met name ten goede komen aan daklozen en mensen zonder vaste verblijfplaats. Daar hoort elke zomer de hittehulp bij: we delen zelf water uit en motiveren de samenleving om een extra fles water te doneren aan mensen op straat, die op hete zomerdagen nauwelijks beschutting vinden. Met „every bottle helps“ breiden we deze inzet sinds 2021 uit naar Europa. Want door de EU-richtlijn inzake wegwerpplastic zullen er tegen het einde van dit decennium statiegeldsystemen zijn. Hier kom je meer te weten over „every bottle helps“
elbe-werkstätten: individuele ondersteuning, omdat ieder mens andere behoeften heeft.
We zijn blij met iedereen die ons team nog diverser en kleurrijker maakt. Daarnaast willen we ook mensen ondersteunen die, bijvoorbeeld vanwege een beperking, moeite hebben op de reguliere arbeidsmarkt en behoefte hebben aan individuele begeleiding en integratie in hun werkomgeving. Daarom werken we sinds 2015 samen met de Elbe-Werkstätten in Hamburg. In tegenstelling tot de reguliere arbeidsmarkt bieden de Elbe-Werkstätten extra diensten aan deze mensen. Afhankelijk van de ondersteuning die mensen nodig hebben en wensen, omvat dit onder meer zorgactiviteiten, ergotherapie en fysiotherapie, evenals diverse aanbiedingen op het gebied van onderwijs, sport en cultuur. Dit alles bevordert de persoonlijke ontwikkeling, de gezondheid en de sociale integratie van deze mensen. Hoe belangrijk dit werk is, ervaren we door de directe en regelmatige uitwisseling, tijdens bezoeken van medewerkers van de Elbe-Werkstätten aan ons kantoor en tijdens onze bezoeken ter plaatse. Ook daarom zijn wij al jarenlang partner, omdat we zeer tevreden zijn over de samenwerking en de uitwisseling.
Kola blijft wakker.
Wakker blijven is helemaal ons ding. We zijn dol op heel veel cafeïne. En net zo dol op hoogwaardige, natuurlijke ingrediënten en bewust genieten.
Geen overmatige dorst dankzij de kleine flesjes.
Kola is voor ons een genotsmiddel en een cultureel erfgoed voor volwassenen. Geen basisvoedingsmiddel of massaproduct. Daarom zijn onze producten alleen verkrijgbaar in portieflesjes van 0,2, 0,33 en 0,5 liter – en niet in plastic emmers van 2 liter. Want grote flessen betekenen ook meer suiker. Waarom? Omdat we als mensen geopende flessen eerder helemaal leegdrinken. De wetenschap noemt dit het portiegrootte-effect en heeft dit in talrijke studies aangetoond.
Het kan altijd beter.
We blijven onze recepten voortdurend verbeteren: sinds 2016 hebben we het gemiddelde caloriegehalte van onze dranken met meer dan 12 procent verlaagd – tegen 2025 moet dat 20 procent zijn. We willen ook dat je zelf kunt kiezen hoe je wakker wordt. Daarom bieden we onze kola aan in verschillende varianten: onze klassieke fritz-kola, fritz-kola bio, fritz-kola classic light en fritz-kola super zero. Voor alle varianten geldt: we gebruiken uitsluitend echt kolanootextract en cafeïne van natuurlijke oorsprong. Ook voor onze fritz-limoenen gebruiken we uitsluitend natuurlijke ingrediënten. Al onze fritz-producten zijn veganistisch en glutenvrij. Maar dat betekent natuurlijk nog lang niet dat onze kola geschikt is voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven of kinderen.







